Winkel van de toekomst

Winkel van de toekomst

Een oplossing is ‘innovatief’ als het gaat over een nieuw of significant beter(e) product, dienst, proces, marketingmethode en/of organisatiemodel. Het gaat dus over zowel ‘dit heeft nog nooit iemand bedacht’ ideeën als over het toepassen van bestaande ideeën op een nieuwe doelgroep of het opschalen van een project rond een nieuwe maatschappelijke uitdaging.

Iedereen heeft de mond vol over innovatie, maar de praktijk leert hoe moeilijk het vaak is om echt innovatief te zijn. Het is net een antwoord geven op vragen of behoeften die nog niet gesteld zijn. Het is een businessmodel durven herbekijken en bestaande denkwijzen durven om te keren. Niet iedere toevoeging aan een reeds bestaand principe is dus onmiddellijk een innovatie. Geloof het: innoveren is veruit de moeilijkste!

Acties

  • Organiseer een brainstorm met enkele medewerkers en durf na te denken over hoe uw consument binnen 5 of 10 jaar zijn tuinbeleving ziet.
  • Wat betekent het groen, de bloemen en planten voor uw klant? Welke behoefte wordt hiermee ingevuld? Hoe kunt u als tuincentrum deze behoefte nog sterker beantwoorden.
  • In een volgende stap kan je diezelfde oefening organiseren met een aantal trouwe, vaste klanten. Wat verwachten zij van jullie?
  • Wat kun je al leren van andere sectoren of andere retailers? Met uw kennis van de groensector kan een innovatief principe misschien omgezet worden voor de tuincentramarkt?

 

Voorbeelden in de praktijk

  • Wellopet is een nieuw concept voor de verzorging van je huisdieren. Dit gezondheidscentrum heeft een team van experten – dierenartsen, verzorgers en therapeuten – en zorgt voor de huisdieren en hun baasjes. “Omdat we geloven dat dierenzorg voor hond en kat, knaagdier of konijn, meer preventief, makkelijk en gepland kan.” Deze behoefte vanuit de markt sluit zéér sterk aan bij de bezoekers van tuincentra. Om deze reden werd Wellopet opgestart als een nieuwe, zelfstandige dienstverlening maar die aansluit bij bestaande tuincentra. Wellopet is operationeel bij Eurotuin Merelbeke.
  • Blommm en Blommm via Facebook is een nieuwe speler, en leverancier van verse, daggeplukte, biologische veldbloemen. De boeketten worden met fietskoeriers in de regio Gent aan huis gebracht. Blommm focust zich vooral op storytelling (van het veld, met de vélo naar de vaas) rond hun duurzame en biologische boeketten en bloemenabonneementen.
  • Metro Duitsland: De warenhuisketen Metro bekijkt een proefproject om in hun winkels zelf verse groenten en kruiden te kweken, en te laten oogsten door consumenten. Hiervoor kijken ze voor een productie-unit op ledverlichting en aquacultuur. Warenhuisketen Metro bestudeerd een gelijkaardig initiatief in serres op het dak van hun winkels.
  • Innovaties in de retailsector zijn ook te spotten op internationale vakabeurzen: euroshop-tradefair.com of pogagafa.com voor de tuinbranche.

 

MVO thema's