Wat is jouw plan?

Wat is jouw plan?

Elk bedrijf heeft een plan dat begint met een missie, visie, strategie en waarden. Een missie maakt in een klap duidelijk waar je bedrijf voor staat en wat de meerwaarde van je tuincentrum is (Dit is eigenlijk de bestaansreden van jouw bedrijf). Een scherpe missie en visie zijn een onmisbaar instrument voor jullie positionering als organisatie. Een goede missie is uniek en specifiek en enkel op jouw bedrijf toepasbaar. Bij het opstellen van deze missie is het een meerwaarde om MVO te integreren, hierdoor toon je aan rekening te houden met je medewerkers, het milieu, je buurt en de maatschappij.

Acties

  • Stel een missie op waarin MVO geïntegreerd is
  • Betrek het personeel bij het opstellen van de missie en visie
  • Communiceer de missie en visie naar de medewerkers
  • Kom regelmatig samen om de missie en visie te communiceren naar de werknemers

Tips en Advies

  • De missie omschrijft WAAROM je als organisatie bestaat en WAAROP je inzet. Ze beschrijft dus je primaire functie of permanente opdracht. De missie geeft dus een antwoord op de vraag: wat doen jullie?
  • De visie omschrijft WAARVOOR je staat. Ze omvat dus de kernwaarden (normen & waarden) van je organisatie. Ze beschrijft ook een ambitieus gedeeld beeld van de toekomst. Ze functioneert als ethisch kompas voor de organisatie. De visie geeft een antwoord op de vraag: Wat willen jullie zijn? Waar geloven jullie in?
  • In de strategie omschrijf je de MANIER WAAROP je als organisatie op bepaalde zaken inzet op lange termijn. De strategische visie omschrijft hoe de elementen uit de missie en visie gerealiseerd zullen worden door doelstellingen en concrete stappen te omschrijven. Kortom, dit is het doelstellingenkader van je beleidsnota en die vertrekt dus vanuit je missie en visie.
  • De missie, visie & strategie van de KMO – Unizo

Wetgeving

  • Het opstellen van een missie of MVO- strategie is niet verplicht.
  • ISO 26000: ISO 26000 is een internationale en vrijwillige richtlijn voor MVO. ISO 26000 helpt organisaties hun maatschappelijke verantwoordelijkheden te bepalen en geeft adviezen over de verankering van MVO binnen organisaties.

Voorbeelden in de praktijk

  1. Life and Garden: “Steeds weer inspireren, motiveren en helpen wij mensen bij het inrichten van hun woon- en leefomgeving”. Wij onderscheiden ons met onze 5 kernwaarden: Natuurlijk: groen & vanzelfsprekend; Bijzonder: onderscheidend & inspirerend; Vrouwelijk: verwennen & plezier; Betrokken: verbonden & samen; Praktisch: oplossingsgericht & flexibel. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een vanzelfsprekendheid voor een organisatie waarbij ‘genieten met groen’ kenmerkend is. Life & Garden werkt met (keur)merken die niet alleen een ethische waarde hebben, maar ook goed zijn voor de mens in het bijzonder en de mensheid in het algemeen. Zo kunt u bij Life & Garden bijvoorbeeld terecht voor hout(producten) en tuinmeubels voorzien van het FSC-keurmerk. Ook werken we samen met Wecycle voor verantwoorde inzameling en recycling van afgedankte elektrische apparaten en energiezuinige lampen (e-waste).
  2. Benefits Of Nature: “Benefits of Nature wil de woon- en leefomgeving van tientallen miljoenen mensen mooier, gezonder en aantrekkelijker maken. Samen staan we voor mooie, gezonde, eerlijke, duurzame planten waarmee iedereen groen leven brengt in zijn omgeving.”
  3. Intratuin:  De missie van Intratuin is: de groenspecialist zijn met kennis van wat er in de wereld gebeurt en wat er lokaal speelt. Ze begrijpen als geen ander wat nodig is om je huis en tuin aangenaam groen te maken. In hun visie zien ze de natuur als kern van het leven, want groen is relevant voor mensen. Ze werken zoveel mogelijk met leveranciers uit de buurt, met een duurzaam karakter.
  4. Retailketen Torfs: Eenvoudig en zéér begrijpbaar: werkenbijtorfs.be
  5. OH!Green nu ook in Vlaanderen: lees hier hun Franstalige missie en waarden.

MVO thema's