Klantenreis

Klantenreis

De klantenreis is de verzameling van fases waar een klant door gaat in zijn interactie met een bedrijf. Het kan dus gezien worden als elk contact die er is tussen u en de klant.

Een website is belangrijk om klanten te bereiken. Het is vaak de start van de klantenreis en het kan een trigger zijn voor de mensen om het tuincentra te bezoeken. Een andere manier is het versturen van een  periodieke nieuwsbrief of relevante informatie delen via social media. Dit zijn manieren om de klanten beter en regelmatiger op de hoogte te houden. Bijkomend heeft het werken met een website het voordeel dat er een mogelijkheid bestaat tot het houden van een webshop.

Acties

  • Actief zijn op sociale media (Facebook, Twitter, Pinterest)
  • Gespecialiseerd advies geven via social media
  • Inspelen op specifieke acties of thema’s en dit naar uw klanten zo ruim mogelijk communiceren (Vb. Het opstellen van seizoensgebonden demo-tuintjes en productaanbod, en hierover communiceren. Dit is inspelen op de seizoenen ipv jaarrrond een uniform aanbod aan te bieden).
  • Het traject die de klanten afleggen analyseren en verbeteren.
  • Het opbouwen van een goede website.
  • Het up-to-date houden van de website.
  • Het maken van digitaal beeldmateriaal met tips en advies voor de klanten.
  • Het opstellen en verspreiden van een nieuwsbrief op regelmatige basis.
  • Pancartes in de winkel
  • Actieve (tv)schermen in de winkel (narrowcasting)

Tips en Advies

Wetgeving

Nieuwe wetgeving inzake privacy: GDPR

Voorbeelden in de praktijk

  • Bij Intratuin loopt de actie: tegel eruit, plant erin deze actie werd gestart vanuit het feit dat er de laatste jaren heel wat aan groen is verloren gegaan in de Belgische tuinen. Ze willen het leven in de tuin terugbrengen en de fauna en flora terug laten bloeien. De actie bestaat erin om een tegel in te leveren bij je Intratuin tuincenter en in ruil voor de tegel krijg je als klant twee gratis planten uit het vlinder- en bijenlokkende assortiment.
  • In het tuincentrum Luyckx besteden ze veel aandacht aan beleving, er worden seizoensgebonden demo tuintjes opgebouwd om verschillende ideeën te delen met de klanten. Op deze manier kunnen klanten zien welke elementen ze aan hun eigen tuin kunnen toevoegen om het leven in hun tuin te vergroten.
  • Het Nederlandse Waterdrinker in Aalsmeer en Eurotuin hebben een website die heel goed weergeeft waar ze voor staan en wat ze doen. Op die website hebben ze beiden ook een webshop, op deze manier krijgen toekomstige en huidige klanten een idee van het assortiment die de winkels aanbieden.
  • In het tuincentrum Luyckx geven ze op hun website een rubriek met ‘tip van de dag’. Ze geven ook op regelmatige basis seizoensgebonden tips & tricks mee.
  • Truffaut is een Franse keten van tuincentra die een online tv-kanaal heeft opgericht. Op dit tv kanaal worden er filmpjes geplaatst waarin maandelijks tips worden gegeven om je tuin te verbeteren. Verder geven ze ook andere tips en ideeën over planten, dieren, tuinen, creatief tuinieren,…
  • Tuincentrum Defever in Gistel is een tuincentrum die een heel moderne webshop hebben voor producten voor binnen en buiten.
  • Mijntuin.org is een platform dat ontstond tussen enthousiaste internet gebruikers met een passie voor tuinieren. Het doel is om onze tuin virtueel met onze omgeving te kunnen delen.”
  • Groen van bij ons geeft een overzicht van de verschillende producten zoals kamerplanten, tuinplanten, bloemen,…
  • Eurotuin Merelbeke: Aan de inkom van dit tuincentra staan er rolstoelen ter beschikking voor klanten die minder mobiel zijn. Ze kunnen deze vrij gebruiken tijdens hun winkelbezoek. Eurotuin informeert verder ook haar klanten op de aanwezige TV-schermen (narrowcasting) over promoties & acties, nieuwe producten, weersvoorspellingen,…

MVO thema's