Eerlijk duurt het langst

Eerlijk duurt het langst

Bij eerlijke marketing wordt er verwacht dat er geen onjuiste of misleidende informatie wordt meegedeeld aan de klant. Die informatie kan gaan over de kenmerken van het product, de voordelen, resultaten en kenmerken van tests of controles op/van het product, rechten van de consument,..
Bedrijven die een groots verhaal vertellen over een product of dienst dat/die niet aan de verwachtingen voldoet, vragen naar problemen. De consument prikt er gauw doorheen en geven deze bedrijven terecht de stempel van greenwashers.

Ook van de leveranciers wordt er verwacht dat ze eerlijk communiceren en handelen met betrekking tot de herkomst en productie van hun producten.

Acties

  • Correcte informatie geven aan de klanten omtrent de producten, voordelen, resultaten,..
  • Een transparante bedrijfsvoering hanteren.

Wetgeving

  • Verplichte vormen van communicatie rond gevaarlijke producten, fytoproducten opzoeken. Fytoweb.be
  • Wet op de consumentenbescherming: Regels met betrekking tot de etikettering, reclame, prijsaanduiding en –verminderingen,…  Economie.fgov.be

Voorbeelden in de praktijk

  1. G-star is een bedrijf dat streeft naar het zo duurzaam mogelijk produceren van hun producten. Ze willen de impact van hun productie op het milieu en de omgeving zo laag mogelijk houden. Hiervoor gebruiken ze duurzame materialen, analyseren ze hun leveranciers, zoeken ze naar alternatieve processen voor het wassen en produceren van hun producten. In hun webshop geven ze per product concrete uitleg over de herkomst (in welke fabriek werd dit product geproduceerd), de gebruikte stoffen,…
  2. Bidvest een voedselgroothandel die veel belang hecht aan transparantie. Het bedrijf heeft een meetsysteem opgesteld voor het analyseren van hun leveranciers op basis van ISO 26000 (MVO-richtlijnen). Ze eisen van hun leveranciers volledige transparantie over de prijs en duurzaamheid van de producten.

MVO thema's