Duurzame keuze

Duurzame keuze

Duurzaam aankopen

Bij aankoopbeslissingen let je meestal op de prijs, de kwaliteit en de levertijd van een product. Als mvo-bewust bedrijf let je ook op sociale en milieu- aspecten. Zo heeft u een directe invloed op het gedrag van uw toeleveranciers, bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsomstandigheden, rechten van werknemers en het milieu.

Duurzaam assortiment aanbieden

Bewust kiezen voor duurzame producten, dit actief onder de aandacht brengen van klanten, zorgen dat personeel voldoende is opgeleid om de juiste informatie te geven,…) zorgen voor een gevarieerd en groot aanbod van duurzame en lokale producten

Acties

  • Controleren van de leveranciers naar de herkomst van de geleverde producten.
  • Kritisch beoordelen en bepalen van het assortiment.
  • Het opnemen van materiaalcriteria in het aankoopbeleid.
  • Aankopen van producten met duurzaamheid labels.
  • Het vermijden van de verkoop van invasieve (huis)dieren zoals schildpadden,…)
  • Communiceer ook duidelijk over deze bewuste keuzes: uw klanten zullen het weten te waarderen!

Tips en Advies

  • Duurzaam aankopen – MVO Vlaanderen
  • Het inzetten op lokale producten kan leiden tot een assortiment uitbreiding en het creëren van extra beleving. Het is een manier om zich te onderscheiden van andere tuincentra en een meerwaarde te creëren voor de lokale economie. De impact op het milieu van deze producten ligt veel lager dan de gemiddelde andere producten doordat lange afstonden vermeden worden. De vraag naar lokale producten verloopt in stijgende lijn. Verkoop Vlaamse streekproducten in je tuincentrum: Streekproduct.be
  • Kies prioriteit voor duurzame planten met MPS-label: https://www.my-mps.com

Voorbeelden in de praktijk

  • Bij Intratuin bieden ze buiten hun brede groenassortiment ook een hele reeks duurzaam gekweekte planten aan. Het gaat over siergewassen, groenten & fruit, perkplanten, vaste planten,.. Intratuin probeert om dit assortiment elk jaar uit te breiden. Ze hebben ook een BIO-concept ontwikkeld waarin nog heel wat meer dan enkel planten op een duurzame manier geproduceerd worden. Om te bepalen of een product voldoet aan het begrip ‘duurzaam’ berusten zij hen op Skal. Dit is een onafhankelijke, door de overheid aangewezen controle-instantie die het Europese biologische keurmerk en/of het EKO-keurmerk toewijst aan producten. Dit gebeurt na een grondige analyse van de producten.
  • Intratuin doet inspanningen om zoveel mogelijk producten in het assortiment te hebben die drager zijn van het FSC label. Dit houdt in dat er op evenwichtige wijze wordt rekening gehouden met de ecologische, sociale en economische aspecten die bij bosbeheer horen.
  • Waterdrinker: als lid van FSI (Floricultural Sustainability Initiative) hebben zij afgesproken dat in 2020 minimaal 90% van onze producten worden gekocht bij kwekers met een duurzaamheidscertificaat.
  • Boomkwekerij van der Starre is ook MPS-gecertifiiceerd.
  • Eco-oh en Ecopot zijn merken die inzetten op de duurzaamheid van hun producten. Hun producten zijn gemaakt uit 100% recycleerbaar afval. Als je als tuincentra dit soort materialen opneemt in je assortiment geef je de klanten de keuze om te kiezen voor een duurzaam alternatief.

MVO thema's