Betrokken medewerkers

Betrokken medewerkers

Het aantrekken en behouden van competente werknemers is niet makkelijk voor tuincentra. Een duurzaam HR beleid bestaat vooral uit flexibiliteit van de werkgever, opleiding van de werknemers en goede communicatie tussen werkgever en werknemer. De combinatie van deze drie elementen zorgen voor een perfecte relatie tussen beiden.

Wouter Torfs: “Maak je werknemers deel van een groter geheel” (DS Mediaplanet, december 2017)

“In het klassieke kapitalisme draait alles om de creatie van winst voor de aandeelhouders. Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen draait het om het bewaren van het evenwicht tussen de stakeholders en ligt de focus op het creëren van waarde, zowel voor de aandeelhouders, klanten, leveranciers, werknemers als de omgeving waarin het bedrijf actief is. Er is meer dan het financiële aspect. Je wil bijvoorbeeld dat het goed gaat met je personeel. Als werkgever draag je de verantwoordelijkheid om daarvoor te zorgen. Investeren in je medewerkers loont: gelukkige werknemers zorgen voor gelukkige klanten. Zo komt bij ons talentontwikkeling voorop, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak. We organiseren cursussen in verkoop en leiderschap en iedereen heeft recht op drie dagen open trainingen in een discipline die niets met verkoop te maken heeft. Ook een correcte verloning is nodig, samen met attenties wanneer er een positief resultaat is behaald”.

 

Acties

  • Voldoende flexibiliteit ten opzichte van de werknemers.
  • Een goede communicatie behouden tussen werknemer en werkgever.

Voorbeelden in de praktijk

  1. Famiflora (Moeskroen): Het tuincenter Famiflora in Moeskroen slaagt erin om de soms moeilijke werkuren in een tuincentra op te vangen door in te zetten op jobstudenten. Zij staan het vaste personeel bij in de weekends, feestdagen, ongewone tijdstippen,..

MVO thema's